Novinky ze světa psů, koček, rostlin, cestování a ostatní.

vše novinky přidat novinku

Psí novinky Kočičí novinky Rostlinné novinky Cestovatelské novinky Ostatní novinky

Ostatní novinky
Jsou astronomické cykly hlavní příčinou vymírání druhů?

Vědci pod vedením paleontologa Jana van Dama z univerzity v nizozemském Utrechtu zkoumali miliony let staré fosílie hlodavců a dospěli k závěru, že do vývoje života na naší planetě zasahují dva astronomické cykly. Jeden z nich trvá 2,4 až 2,5 milionů let a je odvislý od excentricity oběžné dráhy Země. Druhý cyklus je dlouhý 1 až 1,2 miliónu let a je spojován se sklonem zemské osy. Studie byla 12. října 2006 zveřejněna v časopise Nature.

Experti navázali na Milankovičovu teorii obasňující střídání dob ledových a meziledových. Ta byla formulována už v roce 1941 a za klíčový faktor variability klimatického systému považuje změny ve vzájemné pozici mezi Zemí a Sluncem. Mění se nejenom vzdálenost mezi naší planetou a mateřskou hvězdou, ale i sklon zemské osy a tím i množství tepelné energie dopadající na povrch planety. Milankovičovy cykly zahrnují časové periody dlouhé desetitisíce až statisíce let.

Van Dam se svými kolegy zkoumal rozsáhlou sbírku 80 tisíc zubů, jejichž stáří se pohybuje v rozmezí od 2,5 do 24,5 milionů let. Zuby patřily 132 druhům veverek, myší, hrabošů, bobrů a dalších hlodavců. Nalezeny byly v několika lokalitách ve středním Španělsku. Po identifikaci a chronologickém zařazení jednotlivých druhů se ukázalo, že do jejich vývoje zasahovaly dvě pravidelně se opakující vlny vymírání s periodou 1 až 1,2 a 2,4 až 2,5 milionů let. Tady se podle autorů studie nabízí jasná souvislost s kolísáním zemské osy a se změnami v oběžné dráze Země kolem Slunce. Jak známo, při Milankovičově 40 tisíc let dlouhém cyklu osciluje sklon zemské osy v rozmezí od 21,8 do 24,4 stupně. Excentricita oběžné dráhy se mění v rozmezí 100 tisíc let. Kromě uvedených kratších cyklů existují i cykly delší. A právě na ty se van Dam odvolává.

Když se orbita po fázi dlouhé 2,37 milionů let stane téměř kruhovou, zmenší se rozdíly mezi létem a zimou. Teploty v letních měsících ve vyšších zeměpisných šířkách klesnou, sezónní tání ledu se zpomalí a podnebí na celé planetě se stane chladnějším. 'Nedostatečně teplá léta ve vyšších zeměpisných šířkách mají za následek expanzi ledu v Antarktidě a později také ve vyšších severních zeměpisných šířkách, což ovlivňuje i zbývající části světového klimatu a vede k ochlazování a ke změně charakteru srážek. Tyto klimatické změny mohou postupně zničit biotopy hlodavců nebo dát šanci novým druhům,' napsal van Dam v e-mailové korespondenci s redakcí internetového portálu LiveScience. 'Přestože jsou hlodavci velmi citliví na sezónní změny, domníváme se, že zasaženi bývají rovněž větší savci. Délka jejich druhové existence se od hlodavců příliš neliší.'

Řada vědců s argumenty van Dama souhlasí. 'Jestliže máte sedm nebo osm takových událostí v řadě a všechny se opakují podle stejného schématu, tak je krajně nepravděpodobné, aby šlo o náhodu,' řekl paleoekolog Paul Olsen z Kolumbijské univerzity. Jak však poznamenala paleontoložka Elisabeth Vrba z Yalské univerzity: 'Hromadná vymírání, pokud víme, nejsou periodická.' Vyhynutí katastrofálního rozsahu je třeba od těchto nesrovnatelně menších epizod jasně odlišit.

Autor: Eliška

Datum vložení: 21.10.2007 / Sekce: Ostatní novinky

Zhlédnutí: 3262

Diskuze  k novince...  Diskuze:

v diskuzi je 0 příspěvků | poslední příspěvek:
Podělte se s ostatními lidmi o Vaše poznatky a zkušenosti ! Zeptejte se na cokoli !
Přidej příspěvek / Zobraz příspěvky

Navigace: A B C Č D E F G H I J K L M N O P Q R Ř S Š T U V W X Y Z Ž VŠE

Podpořte nás · Kontakt· Kniha návštěv · Hry online · Games online
Copyright (c) 2017 by CELÝSVĚT. Všechna práva vyhrazena!
Kontaktní e-mail: celysvet(zav)email.cz