Novinky ze světa psů, koček, rostlin, cestování a ostatní.

vše novinky přidat novinku

Psí novinky Kočičí novinky Rostlinné novinky Cestovatelské novinky Ostatní novinky

Ostatní novinky
Genetický atlas mozku

Více než stovka amerických a německých vědců strávila tři roky mapováním myšího mozku. Výsledkem jejich práce je atlas, jaký nemá ve vědě obdoby. Na 85 milionech obrázků jsou uložena data o tom, jaké geny v jednotlivých částech mozku pracují. „Měřítko“ Allenova atlasu mozku, jak je soubor dat oficiálně označen, dovoluje sledovat činnost více než jednadvacet tisíc genů v jednotlivých buňkách.
Tým vedený Edem Leinem a Michaelem Hawrylyczem z Allenova ústavu pro výzkum mozku z americkém Seattlu představil Allenův atlas v článku zveřejněném v prestižním týdeníku Nature. K čemu je podrobný „genetický atlas“ dobrý? Mapy zřejmě zavedou biology a lékaře na stopu léčby mnoha závažných onemocnění, jako je například Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba. Přispějí také k odhalení tajemství lidské mysli.
Mozek je neuvěřitelně komplikovaný orgán složený z mnoha různých buněk. Ty se liší nejen vzhledem, ale i tím, co umějí a jak spolupracují s jinými buňkami mozku. Za obrovskou pestrost nervových buněk jsou zodpovědné geny. Všechny buňky dostaly do vínku stejnou dědičnou informaci, ale zapínají z ní jen potřebnou část. Právě spektrum pracujících genů určuje, jak buňka vypadá a co dovede.

Vědce zaskočil už fakt, že se v mozku probouzí k činnosti 80% všech myších genů. Počítali, že jich bude něco málo přes polovinu. Některé geny bdí a pracují ve všech buňkách, protože zajišťují základní životní procesy. Jiné procitají jen na několika málo místech. O překvapení nebyla nouze. Prakticky shodné spektrum pracujících genů mají i buňky, které podle stávajících představ neměly mnoho společného. Z dosud neznámého důvodu však patří k jednomu „klanu“. Naopak, buňky, které vědci považovali za totožné, se v řadě případů liší aktivitou genů a plní v mozku různé úkoly.

„Tahle odhalení mě pořádně zaskočila,“ přiznal v rozhovoru pro časopis The Scientist jeden z vedoucích pracovníků projektu Allan Jones.
Vědci využívají genový atlas myšího mozku už od prosince roku 2004, kdy byl hotov jen v hrubých rysech. Finální verze volně dostupná na internetu před nimi otevírá dosud netušené možnosti.

„Je to neuvěřitelně účinný nástroj, který úžasně usnadní a urychlí další výzkum,“ řekl Marc Tessier-Lavigne, vicepresident přední americké biotechnologické společnosti Genentech. „Dovoluje výzkum, který by byl jinak neproveditelný.“

Myší a lidský mozek se v mnohém liší. Přesto sdílejí dostatek rysů na to, aby Allenův atlas posloužil i jako průvodce lidským mozkem. Když vědci pojmou podezření, že určitý gen stojí v pozadí vážného onemocnění, mohou se podívat do atlasu, kde všude má tento gen pracoviště a které buňky jsou na něm existenčně závislé. Z toho se dá určit, jestli jsou neurologové na dobré stopě.

Už dnes jsou k dispozici myši, které díky cílenému zásahu do dědičné informace trpí potížemi nápadně připomínajícími lidskou Alzheimerovu chorobu, Downův syndrom a dalším závažné poruchy. Sledování aktivity genů v mozku „nemocných“ myší a jejich srovnání s Allenovým atlasem poskytne vědcům nejen vodítko k pochopení vzniku poruchy, ale i k výběru látek, které by defektní stav napravily a posloužily jako účinné léky.

Allenův atlas mozku postihuje aktivitu mozku myších samců v přesně stanoveném stáří. Zatím nenabízí údaje o tom, jak se mění aktivita genů během života myši a jak se liší mozek samců od samic.
„Je to vlastně jen momentka mozku,“ říká neuroložka Caroline Overlyová, která se na vytvoření Allenova atlasu podílela.

Proměna „momentky“ na „film“ zobrazující změny v aktivitě genů v mozku „od kolébky až po hrob“ se zdá v současné době neuskutečnitelná. Stejně fantasticky ale vyhlížely ještě před pár lety plány na vytvoření Allenova atlasu. Teď jím může na www.brain-map.org listovat každý.

Autor: Eliška

Datum vložení: 13.12.2007 / Sekce: Ostatní novinky

Zhlédnutí: 3604

Diskuze  k novince...  Diskuze:

v diskuzi je 0 příspěvků | poslední příspěvek:
Podělte se s ostatními lidmi o Vaše poznatky a zkušenosti ! Zeptejte se na cokoli !
Přidej příspěvek / Zobraz příspěvky

Navigace: A B C Č D E F G H I J K L M N O P Q R Ř S Š T U V W X Y Z Ž VŠE

Podpořte nás · Kontakt· Kniha návštěv · Hry online · Games online
Copyright (c) 2017 by CELÝSVĚT. Všechna práva vyhrazena!
Kontaktní e-mail: celysvet(zav)email.cz