Novinky ze světa psů, koček, rostlin, cestování a ostatní.

vše novinky přidat novinku

Psí novinky Kočičí novinky Rostlinné novinky Cestovatelské novinky Ostatní novinky


  Ostatní novinky
Novinka: Za nákupy až na kraj světa aneb jak na reklamní zájezdy (3.)

Novinka: Za nákupy až na kraj světa aneb jak na reklamní zájezdy (3.)

Novinka: Za nákupy až na kraj světa aneb jak na reklamní zájezdy (3.)

Za nákupy až na kraj světa aneb jak na reklamní zájezdy (3.)

Abychom zjistili, jak se manipuluje se spotřebiteli, aby na reklamním zájezdu koupili i to, co by nikdy nekoupili, vypravili jsme se na něj sami. A zážitek to byl mimořádný. Psychologický nátlak je obrovský.

Naše „máma“ OP se nám svěřila předem, že nechce nic kupovat. Jede jen na výlet, to by ji děti daly, kdyby něco domů přivezla. Pak to přišlo. Prasečí chlapík prezentuje sadu nožů se dřevěnými rukojeťmi a dřevěným prkýnkem – skvěle, jako vždy. Jirka ze Vsetína dělá asistenta, podává nože, ukazuje krájecí pohyby, je dobrý. Cena? Cca 6 tisíc korun (za babku). Reálnou cenu odhadujeme tak na 2 - 3 stovky. Nevadí. Najednou se z pódia ozve: kdo chce dostat zdarma tuto sadu nožů, ať zvedne ruku. První ruka v sále vystřelí nahoru a nože se přesouvají ke šťastnému obdarovanému. V sále to zašumí a prezentující přilévá olej do ohně. Vyzve své asistenty, aby rychle přinesli ze zákulisí dalších 8 sad nožů a znovu se obrací k publiku, aby se zájemci o nože hlásili. Na podobném principu putuje mezi přítomné ještě jedna várka osmi sad nožů. Obdarovaní senioři jsou spokojeni, mezi nimi i naše OP. Chlapíkovi se daří u obdarovaných navodit pocit výjimečnosti a slavnostního okamžiku. Všechny šťastlivce i s prkýnky si zve k sobě před pódium, údajně, aby někdo z publika mohl tento výjimečný okamžik zvěčnit fotoaparátem. Slibované foto se ale nekoná. Místo toho jim nabízí další dárky – 2 deky z ovčí houně, zapékací pánev, zájezd….vše „v hodnotě 60 tisíc korun“ – za nic! OP se po nás od pódia přes celý sál překvapeně otáčí, neví, jak má reagovat. Dárky se zatím před ní vrší. Podle slov chlapíka, který je prý zetěm majitele společnosti, dává všem šťastlivcům dary za 60 tisíc korun. Jak by to ale asi vysvětlil svému tchánovi, majiteli společnosti? Proto bude muset po výhercích chtít alespoň MALIČKOST. Stačí, když si zaplatí pouze jednu deku za 10 tisíc korun, zbytek dostanou zdarma. Skvělá manipulace. OP se po nás stále otáčí. Nechtěla přece nic kupovat a utrácet. U nohou jí leží všechny ty vychválené a drahé dárky. Navíc ještě předtím, než chlapík oznámil tu nepříjemnou maličkost, všechno přece DOSTÁVALI úplně zdarma! Drželi se společně za ruce a radovali se z výjimečnosti tohoto okamžiku se spojenýma rukama nad hlavou! Prodejní tým si s nimi navíc ještě připil panákem ferneta! A teď?

To už je opravdu psycho, ale na šťastné obdarované to zabírá. Nedochází jim, že se o tuto situaci nijak nezasloužili, nic není zadarmo. OP následně vedou ke stolečku s asistentem a připravenou smlouvou. Tázavé pohledy směrem k nám jsou častější. Na dálku vehementně kroutíme hlavami a dlaněmi, aby OP nic nepodepisovala. Víme, že by mohla od smlouvy do 14 dnů odstoupit a zboží vrátit, ale byly by to pro ni zbytečné komplikace. Pohledů OP už si všímá i prodejce a dovoluje jí, aby si pozvala na pomoc KK. Ta OP naštěstí od stolku s připravenou smlouvou odvádí, ale ještě není konec. Asistent se za námi vypravuje přes sál a nabízí, teď už mně a MR, ještě navíc kompletní ložní systém zadarmo, když smlouvu podepíšeme. Cítí v nás (oprávněně) důvod odmítnutí OP. Namítáme, že nejsme mezi vybranými výherci, jednu smlouvu už máme uzavřenou (indukční plotýnky) a hlavně, že se už nechceme dál zadlužovat. Asistent má asi upito, protože říká, že je jedno, jestli dlužíme 10 nebo 40 tisíc, že oba vyděláváme, máme volné víkendy (tuto poznámku nechápu). Asertivita tentokrát zabírá.

Řetěz prezentovaných výrobků uzavírá tradiční nabídka lanolinu - čistícího prostředku především na deky z ovčích houní, které společnost sama prodává. Přestože asistentka výrobek prezentuje jako lanolin, jedná se pouze o přípravek s max. 5% obsahem lanolinu a jablečnou příchutí. Svoji prezentaci uvozuje větou, že lanolin společnost BECK nabízí tradičně a stejně tradiční je i jeho cena. „Cena lanolinu byla, je a bude 200 Kč,“ zní z pódia. Z jednoho litrového koncentrátu za 200 Kč je možné namíchat až deset litrů čistícího přípravku. Postupně posluchačům nabízí, že dnes je výjimečná akce, že přípravek bude stát pouze 100 Kč. Následně jde na pouhou pětinu této ceny, tj. 20 Kč. Mezitím se ostatní asistenti mohou přerazit, jak nestačí zájemcům nosit láhve s čističem na stůl (i OP si dva nechala přinést, za 20, nekup to). Peníze asistenti zatím nekasírují. Následně vyjde najevo proč. Asistentka nabízející přípravek nakonec s úsměvem na tváři znovu odkazuje na svoji úvodní větu o tom, že lanolin stál, stojí a vždy bude stát 200 Kč. Dnes tomu nebude jinak. 20 korun údajně stojí v přepočtu litr připravený z koncentrátu koupeného za 200 Kč. Rozpačití senioři měli láhve na stole před sebou a ne všichni měli tolik odvahy, aby řekli ne a vrátili je. I OP si nakonec jednu za 200 Kč ponechala. KK lituje, že vypnula diktafon, tohle by byl kousek.

Podobných triků bylo v prezentaci několik, ne všechny tak vydařené. Počítáme, že smlouvu uzavřela pětina z celkového počtu cca 100 účastníků (nebereme v úvahu nákup lanolinu za 200 Kč). Po akci se přesouváme do sídla společnosti do Mělníka na kulturní akci s protagonisty Kameňáku (V. Vydra zlomený nos nemá). Davy zaplňují obrovské haly. Ukazuje se, že podobné předváděcí akce ve stejném čase probíhají paralelně na více místech a ke společné neomezené konzumaci všeho, včetně kultury, jsou účastníci sváženi autobusy – v našem případě jich bylo celkem 12. Známe i případy, kdy jich bylo kolem 40.

Nakonec jsme rádi, že jsme akci podnikli. Původně jsme uvažovali, že cestou ze zájezdu uděláme alespoň v našem autobusu malou agitační akci, abychom všechny upozornili na jejich právo odstoupit od smlouvy. Mají to sice uvedené ve smlouvě, nikdo z nich ji však nečetl. Zdá se ale, že všichni jsou s nákupem spokojeni. Vystřízlivění u některých přijde asi až v dalších dnech, zejména poté, co se se svým výhodným nákupem pochlubí rodině nebo známým. Přestože s navazující kulturní akcí byla spojena neomezená možnost konzumace jídla a pití, nebude to alkohol, ze kterého budou účastníci výletu nejčastěji doma střízlivět. Střízlivět budou především ze psychologie, kterou jim prodejní tým, svým přesvědčivým samozřejmým a profesionálním vystupováním, naočkoval. Z počtu opakovaných účastníků těchto akcí by se navíc dalo usuzovat na to, že se v mnoha případech jedná o návykovou záležitost. Vždyť i moje babička, která se těchto akcí často účastní, si myslí, že společnost BECK a ostatní podobné společnosti na nich musí určitě prodělávat. Nedá se však říct, že by to byl názor většinový. Řada účastníků se pravidelně řídí heslem, cituji slova spotřebitele z databáze zkušeností SOS: „..jet s nima, vyžrat je a nic nekupovat…“

Prodejcům se dá doporučit jen: pozor na dozorové orgány a hlavně na směrnici o nekalých obchodních praktikách (resp. na české právní předpisy, které ji budou transponovat), jež by měly nejpozději od prosince 2007 podobné agresivní a klamavé obchodní praktiky zcela zakázat.

Dalo by se dodat krédo spol. BECK na závěr: děkujeme, příště přijďte zas, i se svými penězi. Hlavně se doma všem pochlubte, jak výhodně jste nakoupili. Jste naše jediná reklama.


Autor: Eliška

Datum vložení: 01.06.2007 / Sekce: Ostatní novinky

Zhlédnutí: 3202

Diskuze  k novince...  Diskuze:

v diskuzi je 0 příspěvků | poslední příspěvek:
Podělte se s ostatními lidmi o Vaše poznatky a zkušenosti ! Zeptejte se na cokoli !
Přidej příspěvek / Zobraz příspěvky





Navigace: A B C Č D E F G H I J K L M N O P Q R Ř S Š T U V W X Y Z Ž VŠE


Podpořte nás · Kontakt· Kniha návštěv · Hry online · Games online
Copyright (c) 2017 by CELÝSVĚT. Všechna práva vyhrazena!
Kontaktní e-mail: celysvet(zav)email.cz





IQ test online

Recepty online

Hry online

Test Jasnovidce

Výukový slovník English
Svátek má  Běla, zítra Slavomír