Novinky ze světa psů, koček, rostlin, cestování a ostatní.

vše novinky přidat novinku

Psí novinky Kočičí novinky Rostlinné novinky Cestovatelské novinky Ostatní novinky


  Ostatní novinky
Řidiči a řidičky, už je to tu!

Od 1. července 2006 nabude účinnosti zákon č. 411/2005 Sb., o silničním provozu, který novelizuje v současnosti platný zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů.



Novelizace pravidel silničního provozu byla vyvolána zejména nutností zvýšit bezpečnost na našich silnicích, dále v souladu s vládou schválenou Národní strategií bezpečnosti silničního provozu snižovat počet usmrcených a zraněných v důsledku dopravních nehod a v neposlední řadě aktualizovat českou právní úpravu ve vztahu k právu Evropských společenství.



Hlavní změny v pravidlech



Celoroční svícení - Celoroční svícení i za dne přináší motoristovi řadu výhod. Především je protijedoucí vozidlo lépe vidět – to znamená, že řidiči dřív a včas zaznamenají vůz v protisměru. Řidič rovněž mnohem přesněji a rychleji odhadne vzdálenost a rychlost blížícího se vozu, snáz rozliší parkující a jedoucí vozidlo. Svícení za dne je velice důležité zejména v některých denních dobách, kdy výrazně zlepšuje rozpoznatelnost automobilů za dobré viditelnosti. Platí to například za letních podvečerů, kdy zapadající slunce velice ztěžuje identifikaci protijedoucích vozů, velký význam má pro brzké zaregistrování automobilů v protisměru například v alejích, kde se střídají světlo a stín.





Jízda pod vlivem alkoholu a drog - Řidič se vystavuje zadržení řidičského průkazu (dle § 118 b) v následujících případech:



- že požil alkoholický nápoj nebo užil jinou návykovou látku,

- odmítl se na výzvu policisty podrobit zkoušce ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem,

- odmítl se podrobit na výzvu policisty v případě, že dechová zkouška byla pozitivní, lékařskému vyšetření ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem,

- pokud odmítl podrobit se lékařskému vyšetření, že není ovlivněn návykovou látkou.



V těchto případech může policista řidiči i zabránit v další jízdě použitím technických prostředků. To platí nově i pro učitele autoškoly (§ 118 a).



Novinkou je, že řízení pod vlivem alkoholu se stává novým trestným činem v trestním zákoně (konkrétně § 201). Za tento trestný čin hrozí trest odnětí svobody až na jeden rok, peněžitý trest nebo zákaz činnosti. Vyšší trestní sazba – 6 měsíců až 3 roky nebo zákaz činnosti – hrozí recidivistům nebo například řidičům hromadných dopravních prostředků.



Na řízení pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek (drog) samozřejmě pamatuje vysokými sazbami v rozpětí 3–7 bodů i bodový systém hodnocení řidičů.



Poslední novinkou v této oblasti je, že zákon č. 379/2005 Sb. umožňuje strážníkům obecní policie v případě podezření provést orientační dechovou zkoušku na ovlivnění alkoholem.





Povinné dětské autosedačky na všech typech komunikací - Dětské autosedačky jsou nově povinné na všech typech komunikací. Z této povinnosti jsou ale výjimky.



Novela umožňuje výjimky pro početnější rodiny (paragraf 6, odst. 1f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem.



Dále nemusí být dítě v autosedačce při jízdě taxíkem v obci. Stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Další výjimka se až do 1.5.2008 vztahuje na vozidla zabezpečující přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní , kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km/h.



Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič osobního vozidla přechodně (nejdéle do 1.5.2008) na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí, než je sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, bez použití zádržného bezpečnostního systému.





Povinné přilby pro cyklisty - Novelizace přináší povinnost cyklistů mladších 18 let za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. Doporučujeme ale používat přilby v každém věku.



Předjíždění cyklistů - Řidič musí dát při předjíždění cyklisty vždy znamení o změně směru jízdy, i když nevybočuje ze svého směru jízdy. Dále může řidič předjíždět cyklistu i v křižovatce a v její těsné blízkosti.



Telefonování za jízdy - Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení.



Zastavení a stání - Novela umožňuje parkování nejen souběžně s chodníkem, nýbrž i šikmo a kolmo, aniž by to muselo být vyznačeno příslušnou dopravní značkou. Při volbě takového parkování je však třeba mít na paměti, že se nemění pravidlo, podle něhož při stání musí zůstat aspoň jeden volný jízdní pruh o šířce nejméně 3 m pro každý směr jízdy. Důležitá je i volba místa – i při splnění této podmínky může být kolmé postavení vozu riskantní pro jeho majitele, tedy že do něho někdo nabourá…



Jízda v jízdních pruzích - K žádným změnám, které by se týkaly kamionů a jejich jízdy v jízdních pruzích, nakonec od 1. července 2006 nedochází. Přesto ale dochází k určitým změnám, které se dotýkají všech řidičů.



Odstavce 6 a 7 upřesňují chování řidičů při jízdě po silnici o více pruzích. Jedná se o změnu pruhů, kde by sice logika měla řidiči napovědět, ale dění na silnicích tomu nenasvědčuje. Pokud totiž na tří a víceproudé komunikaci současně chtějí do volného jízdního pruhu najet dva automobily, měli by se řidiči řídit pravidlem pravé ruky. Přednost má tedy vozidlo, přijíždějící z pomalejšího (vnitřního) pruhu. Někteří automobilisté v rychlých pruzích však měli možná dojem, že jako rychlejší mají přednost… Novela tedy tyto situace řeší naprosto jednoznačně a jasně: přednost mají řidiči automobilů přijíždějící z pravých jízdních pruhů.



V dalším paragrafu je upřesněno najíždění na dálnice a rychlostní komunikace prostřednictvím připojovacích pruhů, které je v případě jejich existence řidič povinen použít. Ačkoliv se to zdá jako samozřejmost, jsou stále řidiči, kteří na tyto komunikace i při existenci připojovacích pruhů vjíždějí se zastavením jako na nějaké křižovatce. Teď se již nebudou chovat jen nesprávně, nýbrž v rozporu se zákonem a dopravními předpisy. Hlavně se však sníží riziko kolizí, které zvyšuje velký rozdíl rychlosti mezi projíždějícími vozy a těmi, které nevyužijí připojovacího pruhu a najíždějí prakticky z nulové rychlosti.



Jízda po kruhovém objezdu - Řidič nedává znamení o změně směru jízdy při vjíždění na kruhový objezd. Řidič je povinen dát znamení o změně směru jízdy při vyjíždění z kruhového objezdu, a také pokud na něm přejíždí z jednoho pruhu do druhého.



Jízda nákladních vozidel - Určitě znáte situaci, kdy pomalu jedoucí kamion na dálnici předjíždí a blokuje provoz. Mnohdy tím jeho řidič vytváří krizové situace, kdy hrozí vznik dopravní nehody. Toto konání nyní zakazuje i další novelizovaný paragraf, který postihuje vlastně stejné chování, ovšem trochu jinak. Zakazuje předjíždění nákladním vozům nad 3,5 t (na osobní vozy kategorie N1 to neplatí…) a jízdním soupravám, pokud nemají dostatečný náskok rychlosti oproti předjížděnému vozu. Zdá se to po zařazení paragrafu 12, odst. 4 nadbytečné, ale není tomu tak. Dva stejně rychle jedoucí kamiony na tříproudé dálnici představují rovněž jistou překážku plynulosti dopravy.



Zákaz používání antiradarů - Dosavadní zákon se podstatně nezměnil – minulý zakazoval používat antiradar účastníkovi provozu, současná novela tento zákaz rozšiřuje – prostě nikdo!



Průjezdný jízdní pruh na dálnicích při dopravní zácpě - Aby byl při dopravních zácpách na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla zajištěn plynulý průjezd vozidel s právem přednostní jízdy (vozidel s modrými majáky), zákon nově stanovuje způsob vytváření tzv. průjezdného jízdního pruhu o šířce nejméně 3 metry na dálnicích a rychlostních silnicích (tj. silnicích pro motorová vozidla). Řidiči jsou povinni ještě před zastavením vozidla v zácpě vytvořit takový jízdní pruh, do kterého jiná vozidla než vozidla s právem přednostní jízdy nesmějí vjíždět.



Zdroj: http://www.novapravidla.cz


Autor: Eliška

Datum vložení: 23.04.2008 000 00:00 / Sekce: Ostatní novinky

Zhlédnutí: 4894

Diskuze  k novince...  Diskuze:

v diskuzi je 0 příspěvků | poslední příspěvek:
Podělte se s ostatními lidmi o Vaše poznatky a zkušenosti ! Zeptejte se na cokoli !
Přidej příspěvek / Zobraz příspěvky





Navigace: A B C Č D E F G H I J K L M N O P Q R Ř S Š T U V W X Y Z Ž VŠE

Podpořte nás · Kontakt· Kniha návštěv · RoboStav
Copyright (c) 2024 by CELÝSVĚT. Všechna práva vyhrazena!
Kontaktní e-mail: celysvet(zav)email.cz



IQ test online

Recepty online

Hry online

Test Jasnovidce

Výukový slovník English
Svátek má  Blahoslav, zítra Svátek práce